Magyar vállalatok amerikai piacra lépése

Az Egyesült Államok a világ legnagyobb áru- és szolgáltatás-exportőre, az ország gazdaságpolitikájában is kulcsfontosságú szerepet kap a külkereskedelem. A piac a méretéből és felvevő-képességéből adódóan a magyar exportőrök számára is vonzó üzleti környezetet kínál. Ugyanakkor az amerikai importszabályok határozottan védik a belső piacot.

Az USA piacvédelmi intézkedései nagyon erősek, a szabályok gyakran átláthatatlanok, amelyek sokszor ráadásul államonként változnak, így csak a felkészült vállalkozások, alapos előkészítő munka után tudnak az amerikai piacon tartósan jelen lenni. A magyar exportőrnek mindenképpen szükséges szegmentáltan tekinteni az amerikai piacra, ahol csakis a jól célzott, magas minőségű, jellemzően ’niche’ termékek/szolgáltatások kecsegtetnek sikerrel.

Az amerikai piac vonatkozásában a kapcsolatteremtéshez szükséges információk jelentős része publikus, interneten elérhetőek. Mivel a sikeres kutatómunkához a termékek, valamint azok nemzetközi piacának pontos ismerete, valamint más országokban megszerzett értékesítési tapasztalataik kulcsfontosságúak, ezért annak elvégzése mindenképpen az exportőrök feladata. Piacra lépéssel kapcsolatos kérdésekben a területileg illetékes külgazdasági attasék készséggel állnak a magyar exportőrök rendelkezésére.

 


Beviteli szabályozás sajátosságai, különleges előírások, piacra lépési nehézségek

Az árubeviteli szabályok termékcsoportonként eltérnek, mindenképpen javasoljuk azok előzetes áttekintését az USA vámhivatalának hivatalos weboldalán: https://datawebbeta.usitc.gov/.

Külön engedélyezés alá esnek az élelmiszerek és gyógyászati rendeltetésű termékek, ezek esetében az Élelmiszer és Gyógyszer Adminisztrációs Hatóság (FDA) engedélyének beszerzése szükséges. Javasolt tisztázni a termékkel kapcsolatos gyártói felelősség körét is, mivel azt az USA-jog a magyartól eltérően értelmezheti.